Husets Kör            
OM KÖREN
PÅ GÅNG
FÖRESTÄLLNINGAR
UR PRESSEN
BLI MEDLEM
LÄNKAR


UR PRESSEN

"Det låter mäktigt när en 40-mannakör tar i från tårna i Magnus & Brasses klassiska svordomsvisa"
(Sydsvenskan november 2004)

"Medlemmarna i kören har kommit och gått genom åren, men vissa saker har bestått. Sprungen ur proggrörelsen har det demokratiska arbetssättet alltid varit viktigt. När det är dags för ett nytt projekt sätter man sig alltså ner och bollar idéer."
(Vårt Malmö oktober 2004)

"Styrkan ligger faktiskt i låtvalen, som i sin sammanlänkande form skapar ett helt påståendepotpurri av andliga och mänskliga förslag till svar, som förstärkt av en inkännande regi och koreografi bildar en helhet som är mycket tillfredställande"
(Café Creme hösten 2004)

"Husets kör från Malmö bröt in snyggt i slutet av första halvan och backad Linderholm i bland annat "När morgonen gryr".
(Sydsvenskan, ur recension av Gösta Linderholm, Trad Brothers och Husets kör på Malmö konserthus)

"Detta är ingen "pärmkör". Medlemmarna är ohämmade personer utan spärrar, beredda att prova allt. Det är inte så vanligt hos korister"
(Förra dirigenten Ina Nissen intervjuad i Sydsvenskan inför premären av "Propeller - med hjärtat i luftgropen" i mars 2001)

"Mycket är engagerande i den fullmatade körshowen och ett par nummer nådde ryggrys-nivån (i positiv bemärkelse): tahitiska sången "Peze café" och alldeles särskilt den genomvackra "Sto mi e milo" från Makedonien - en triumf för damstämmorna"
(Sydsvenskan november 1999, ur recension av föreställningen "Ursäkta, var är brofästet?")

"Musiken, skapad av Malmö-kompositören Jan-Erik Sääf, blandar inspirerat skilda källor som jojk och indisk sitar, spröda ordlekar och maffiga samklanger. Till sin hjälp har han Husets kör som imponerar både med röster och dramatisk inlevelse."
(Kvällsposten februari 1998, ur recension av "Den lilla människan" med Moomsteatern och Husets kör)

"För en effektiv, färgsprakande och ofta mycket "häftig" inramning står Husets kör, som - förutom att den låter bra - befinner sig på scenen under hela föreställningen, utgör en perfekt kuliss och deltar i skeendet i högsta grad"
(Arbetet Nyheterna februari 1998, ur recension av "Den lilla människan" med Moomsteatern och Husets kör)

"Vi har länge velat samarbeta med en kör som kan blanda skönsång och gestaltning. När Husets kör sjöng i föreställningen Cyklop verkade de ha kul på scenen. Galenskapen lyste i ögonen så då visste vi att de var rätt för oss"
(Moomsteaterns regissör Kjell Stjernholm om samarbetet med Husets kör i "Den lilla människan" - Sydsvenskan september 1997)